Skip to content

Vælg en afdeling:

Går du med tanker om at prøve poledance?

Hos House of Pole har vi hjulpet mange begyndere med at blive rigtig gode til poledancing – du er altid i sikre hænder hos os.

 

Hvorfor poledance?

Fordi poledancing kombinerer 3 vigtige ting: sjov, motion og personlig udvikling.

Når du for første gang træder ind til en prøvetime eller som en holddeltager hos House of Pole, vil vi introducere dig til tricks og spins. Allerede i starten af det her forløb vil du kunne mærke at dine muskler bliver brugt. Det er vigtigt at få opbygget din muskelstyrke, inden vi går videre til mere avancerede tricks og positioner. Selvom poledancing er sjovt at udføre, skal man stadig huske på, at det kan være en farlig sport. Når du første gang hænger på hovedet, vil du føle at du rykker nogle mentale grænser for, hvad din krop er i stand til.

Poledance styrker hele din krop, især kernemuskulaturen, som kan være besværlig at træne på andre måder.

 

Sjov og motion

En af fordelene ved poledancing er at du kan træne hårdt og fokuseret, uden at tænke på at du rent faktisk træner. Når man er på et løbebånd eller på en motionscykel er man udmærket klar over, at der er tale om motion, men det kan man hurtigt glemme når man er i gang med et nyt trick eller spin på en pole. Begrebet er indenfor psykologien kendt som ”indre motivation”, altså motivation der ikke bygger på andres anderkendelse eller en eller anden form for bonus, men bare på poledancing i sig selv, samt lysten til at blive bedre til poledancing.

 

Hvorfor vælge denne sport?

Poledance er en perfekt sport for folk der hader rutine, og som elsker at udvikle sig. Første gang man prøver det, lærer man teknikker og spins omkring pole’en. Allerede her begynder man at bygge muskelstyrke op. Det kan også være enormt grænse overskridende når man skal op at hænge på hovedet for eksempel. Derfor er det vigtigt at have det rigtige ”mindset” og samtidig være opmærksom på sin krop. Det er essentielt at få opbygget nok muskelstyrke, inden man kaster sig ud i noget, hvor man slet har ikke har kræfterne til at kontrollere det.  Der er dog ingen tvivl om, at det også er en farlig sport, når man begynder at befærde sig højere oppe i pole’en.

Det bedste af det hele er dog, at folk synes det er en super sjov sport. Tit tager de fra træning med blå mærker, og arme der føles som om at de er ved at falde af, men det vigtigste af det hele, er deres store smil. Motivation er der bare, når det er sjovt at motionere. Og det er nemlig sjovt! Dans, fitness og leg på samme tid. Hvem vil ikke det?!

 Hvorfor bruge en stang som træningsredskab?Polefitness

Poledance er en blanding af mange forskellige sportsarter. Blandt andet Chinese pole, Indian pole, og andre cirkus baserede former for pole, samt den mere erotiske version. Siden midten af år 2000, har ”promoterer” dog forsøgt at bryde denne association, det har med strip. I dag er sporten gået hen og blevet en udøvende akrobatisk kunstform. Det er i de akrobatiske figurer, at styrketræningen virkelig bliver sat på prøve. Der afholdes flere og flere mesterskaber verden over, og poledance fortalere ser gerne at det kommer med i de olympiske lege i 2016. Du kan finde yderligere info om historien bag poledance på IPDFA.

Så, hvis du er træt af at tælle push-ups, burde du prøve poledance. Det er utraditionelt, og sindssygt sjovt. Og ja, det er en motionsform, og som du højst sandsynligt er klar over, så har din krop godt af at bevæge sig. Det med at tage ned i fitness centret, kræver en selvdisciplin mange af os ikke har. Man er som regel mester i at komme med dårlige undskyldninger. Så er vejret dårligt, har man ofte ikke lige den fornødne energi eller også er man generelt bare for travl.

 

Poledance giver resultater

Poledance styrker din krop. Eftersom det er funktionel træning, bliver flere muskelgrupper trænet på samme tid. Især bliver kernemuskulaturen trænet – så vil man gerne have en flad mave, er poledance en rigtig god træningsform. Selvfølgelig betyder kosten også en hel del. Éns arme bliver strammet op og skuldrene bliver trænet. Senere hen kan man se, at selv lårene bliver tyndere og stærkere. Det er selvfølgelig op til den enkelte, hvor ofte man træner, og hvor meget energi man lægger i sin træning. Dermed sagt, at man ikke kan forvente resultater, uden at yde en indsats.

 

Motivationen er der!

Det helt geniale ved poledance er, at man ikke lægger mærke til, at man træner; for det er jo bare ligesom at lege. Derfor har man som oftest også mere lyst til at ”yde”, og derigennem skabe resultater. Man kan blive helt ”bidt” af alle de her kombinationer og tricks. Så snart man har lært én ting, kan man ikke lade være at lave den igen og igen. I psykologiens verden, refereres ofte til den indre motivation. Det vil sige, at man ikke drives af udefrakommende faktorer, f.eks. en bonus, men af lysten til at blive bedre. Dét er det der gør én glad. Man kan nogle gange opleve, at man befinder sig i et flow, hvor tid og sted glemmes, og det kun er kunsten i sig selv, der sker i nuet. Dét øjeblik kaldes FLOW, og betegnes af Mihaly Csikszentmihalyi (grundlæggeren af denne motivationsteori), som det øjeblik, hvor man føler sig helt igennem motiveret, og efterfølgende lykkelig. Flow sker hvor ens evner møder udfordringen, og det er sådan vi bestræber os på, at tilrettelægge vores undervisning i House of Pole.

 

Så, hvorfor ikke prøve at poledance din vej, til en sundere og mere aktiv livsstil?

Vi tilbyder træning på forskellige niveauer og for enhver smag. Nogle lektioner meget fitness-inspireret, såsom Power Pole i København, hvor intensiteten vil blive sat helt i vejret. Andre lektioner er mere danse-inspireret, mens andre igen, fokuserer mere på akrobatiske tricks. På “Core Pole” holdet fokuserer vi kun på at træne vores center, det vil sige det nederste af ryggen samt maven. Denne lektion varer kun en halv time, ligesom “Stretch ‘N’ Flex”. Dog varer de almindelige lektioner en time.

 

Introduktion til poledance

Danish Summer Pole Camp 2012 (10)Den første lektion i poledance er på ‘Pole Beginners’ timen. Vi starter med en grundig opvarming, og en gennemgang af grundteknikker, inden man kaster sig ud i det. På timen lærer man et par spins, og er der tid sidst på timen, kan man få lov at gøre et forsøg på at komme op og hænge på hovedet.

Husk på at alle er i samme båd første gang, og det er helt normalt at være lidt nervøs. Dog skal vi nok sørge for, at I helt glemmer alt om det, når I poledance lektionen først starter. Kontakt os for at booke en prøvetime i poledance København.

Skriv eller ring til os

Hvis du er nysgerrig og kunne tænke dig at vide mere om poledancing, kan du enten kigge vores hjemmeside igennem, eller kontakte os via mail eller telefon. Se vores kontaktinfo her: KøbenhavnSlagelseEsbjerg